top of page
Afbeelding2.png

WELCOME OP ONZE BLOG

Wie zijn wij

Hoi ik ben Nina Weyn.

Ik ben 20 jaar oud, woon in Beveren-Waas en studeer leerkracht lager onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen.

In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met dansen en crossfit!

  • Instagram - Grey Circle

Hey ik ben Marjon Vanneuville en ben 21 jaar oud. Ik studeer net zoals Nina voor leerkracht lager onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen. Ik woon in Wilrijk en ik zit al bijna heel mijn leven in de scouts.

  • Instagram - Grey Circle
Nina.png
marjon.png

WELCOME OP ONZE BLOG

Wie zijn wij

Hoi ik ben Nina Weyn.

Ik ben 20 jaar oud, woon in Beveren-Waas en studeer leerkracht lager onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen.

In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met dansen en crossfit!

  • Instagram - Grey Circle

Hey ik ben Marjon Vanneuville en ben 21 jaar oud. Ik studeer net zoals Nina voor leerkracht lager onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen. Ik woon in Wilrijk en ik zit al bijna heel mijn leven in de scouts.

  • Instagram - Grey Circle

Hey ik ben Pauline Bosmans. Ik ben 23 jaar oud. Ik studeer leerkracht secundair (wiskunde en fysica) aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen.

  • Instagram - Grey Circle
50589450_1401773756630848_16496534389648
Zoeken
  • marjonvanneuville

6 februari 2019

Bijgewerkt op: 26 feb. 2019

Hallo allemaal


Het is weer tijd voor een nieuwe blogpost. De afgelopen dagen hebben we weer verschillende nieuwe ervaringen opgedaan in het nog steeds lekker warme Ghana en we willen jullie hier natuurlijk graag wat meer over vertellen.


Na de derde observatiedag in ons schooltje was het tijd voor een beetje ontspanning. Muhammed en Mawuli gaan bijna dagelijks naar de plaatselijke gym in Kpando en wij vonden het een goed idee om eens met hen mee te gaan. Na een kwartiertje wandelen, kwamen we aan bij de gym, een redelijk kleine kamer waarin enkele fitnesstoestellen stonden. Hier hebben we ons van onze sportiefste kant kunnen laten zien.

Vrijdag was het de verjaardag van Marjon. ’s Ochtends begon de dag goed met pannenkoeken als ontbijt. Nadien moesten we opnieuw een bezoekje brengen aan het Eduction Office, deze keer om onze lessenroosters door te geven aan de directeur. De rest van de dag gebruikten we om te relaxen en te genieten van het weer. Tegen de avond kwamen alle ‘EMO jongens’ naar het EMO house om Marjon haar verjaardag echt te vieren. Er was een grote cake, gebakken door de plaatselijke bakker. Nadat iedereen een stukje cake had gegeten en de cadeautjes waren uitgedeeld ,vertrokken we met z’n alle richting Chairman’s, de plaatselijke bar. Hier genoten we van een lekker Ghanees biertje en een paar spelletjes pool. We waagden ons ook aan wat Afrikaanse dans, maar daar zijn we momenteel nog niet echt aan toe.


De volgende dag stonden we vroeg op om de taxi te nemen richting de Amedzofe waterval. Onderweg maakten, we een tussenstop bij een monkey sanctuary. We hadden bananen gekocht op de markt in de hoop dat we een aantal apen zouden kunnen zien. Nog voor we goed en wel uit de auto waren gestapt, zagen we de apen al op de weg zitten. We wandelden een eindje in het bos en kregen de kans om onze bananen aan de apen te geven. We zetten onze route verder richting Amedzofe. Daar aangekomen startte onze tocht naar de waterval. Na een redelijke steile afdaling kwamen we aan bij de waterval. Aangezien het nog droogseizoen is in Ghana, stelde de waterval niet zoveel voor, maar de natuur was prachtig en we konden helemaal tot rust komen. Daarna volgde onze klim terug naar boven. Even later toen we iets zaten te eten in een klein restaurantje werden we geconfronteerd met de Ghanese regenval en die is niet te vergelijken met de regen in België. De regen valt met bakken uit de lucht en binnen de 5 minuten staat alles blank. Toch waren we niet treurig voor deze regenbuien, want die zorgden voor de verkoeling waar we nood aan hadden.


Zondag maakte we van onze tijd gebruik om onze lessen voor te bereiden zodat we maandag goed konden starten. Ondertussen hebben we al drie dagen lesgegeven in ons schooltje. Laat ons zeggen dat we er stilaan aan beginnen te wennen. De eerste dagen moesten we ons heel erg aanpassen. Lesgeven zoals we in België zouden lesgeven is hier niet mogelijk. We moesten dus op zoek gaan naar andere manieren om de leerlingen te betrekken bij de lessen. In de lagere school is ook de taal nog een redelijk groot struikelblok. We merken dat de leerlingen niet alles begrijpen en het vooral gewoon zijn om te reproduceren wat de leerkracht zegt in plaats van zelf naar het antwoord op zoek te gaan. Nina en Marjon proberen hier wel verandering in te brengen door actieve werkvormen te integreren in de lessen. We merken dat de leerlingen zich dan kunnen uitleven en de leerstof beter begrijpen. Pauline wilt duidelijk maken aan de leerlingen dat het niet erg is om fouten te maken. Ze neemt haar laptop ook mee naar school om de leerlingen foto’s te kunnen tonen en zo de les iets meer visueel te maken.

Stokslagen op school zijn door de overheid verboden in Ghana, maar al snel werd ook voor ons duidelijk dat deze wet nog niet overal wordt toegepast. We werden een aantal keer geconfronteerd met leerkrachten die de leerlingen straften door hen stokslagen te geven. Voor ons is het heel moeilijk om hier mee om te gaan.


Op dinsdag sloot de school uitzonderlijk om 11u in plaats van om 14u. Er was namelijk een leerkrachtenmeeting georganiseerd vanuit het Education Office waarbij de directeur kwam kennismaken met de leerkrachten van de verschillende scholen in de regio van Kpando. Ook wij waren van de partij al hadden we hier achteraf wel een beetje spijt van. De meeting duurde in totaal meer dan 3uur en was niet zo interessant voor ons. Verschillende mensen kwamen spreken over het onderwijs in Ghana en de aanpassingen die er mogelijk zijn. Hier werd ook nog eens benadrukt dat stokslagen verboden zijn en dus niet meer gebruikt mogen worden.


Het komende weekend hebben we een tripje naar Hohoe gepland.


Tot snel!


Team Kpando
























142 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Abonneren

Blijf op de hoogte

Contact

Mis je ons of wil je iets vragen?

Stuur ons dan zeker een mailtje of berichtje!

Je gegevens zijn verzonden!

bottom of page